phone
صفحه اصلی / وبلاگ / علت استفاده از پارچه برای آستری پرده چیست ؟

علت استفاده از پارچه برای آستری پرده چیست ؟

SEO WS
1 سال پیش
مدت زمان مطالعه : چهار دقیقه

از زمان‌های گذشته تا به الان، مردم در زیر پرده‌های خود از پارچه‌هایی که اغلب به رنگ سفید یا شیری روشن هستند استفاده می‌کنند آن‌ها را آستری پرده یا زیر پرده‌ای می‌نامند. استفاده از این پارچه‌های روشن با ضخامت‌های متفاوت در زیر پرده دلایلی دارد که خیلی از افراد آن را نمی‌دانند و فقط از روی عادت از آن‌ها استفاده می‌کنند بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به تعریف آستری، دلایل استفاده از آن و انواع زیر پرده بپردازیم پس با ما همراه باشید.

آستری پرده چیست؟

لغت آستر یا  پوشش به معنی پوشاننده، محافظت کننده و مخفی کننده می‌باشد.  برای همین آستری پرده، پارچه‌ای است که در قسمت زیرین پرده اصلی نصب می‌شود و از آن در برابر عوامل مختلف محافظت می‌کند. به آستری یا همان زیر پرده در گذشته پشت دری پرده‌ای میگفتند که دارای رنگ‌های مختلفی می‌باشند ولی رنگ‌های سفید، شیری و کرمی روشن متناسب با رنگ پرده اصلی بیشتر از دیگر رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آستری پرده چیست؟

کاربرد آستری یا زیر پرده

زیر پرده‌ای به دلیل ویژگی و انواع مختلفی که داراست مزیت‌های بسیاری دارد بنابراین در ادامه آن‌ها را نام برده و بررسی خواهیم کرد:

1-اولین و مهمترین مزیت زیر پرده استفاده از آن برای حفظ حریم شخصی و پوشش منزل می‌باشد. بخصوص در فرهنگ ما ایرانیان که بر دید داشتن منزل از طریق پنجره از زمان‌های قدیم حساس بوده و هنوز هم هستند استفاده از این زیر پرده‌ای ها یا پشت دری رایج است.

2-دومین دلیل برای نصب زیر پرده زیباتر جلوه دادن پرده اصلی منازل می‌باشد. برای مثال در قدیم در پشت پرده‌ها پنجره‌های زیبایی نصب نمی‌شد یا دیوار‌های پشت پرده پذیرایی زیبایی نداشتند پس در صورتی که پرده‌ای از جنس حریر یا تور نصب می‌کردند، پشت پرده و آن منظره ناهماهنگ دیوار یا پنجره به راحتی دیده می‌شد و تو ذوق بیننده میزد. بنابراین استفاده از زیر پرده‌ای باعث شد منظره پشت پرده‌هایی که جنسشان از حریر یا تور است دیده نشود و پرده کاملا یکدست و صاف بنظر برسد.

3-سومین دلیل استفاده از آستری پرده، محافظت از پرده اصلی در برابر نور آفتاب می‌باشد. در تکمیل تولید پارچه‌های پرده‌ای یک مرحله‌ای قرار دارد که در آن پارچه‌ها را به ماده ضد اشعه uv  آغشته می‌کنند تا پرده‌های اصلی در برابر نور خورشید دیرتر خراب شوند مثلا اگر قرار است پارچه پرده در حالت عادی 5 سال عمر کند درصورتی که به این ماده آغشته شود طول عمر آن دو برابر خواهد شد.

کاربرد آستری پرده

 در هنگام تولید پارچه آستری پرده استفاده از این ماده ضد اشعه uv بیشتر بوده در نتیجه مقاومتش در برابر نور آفتاب بیشتر خواهد شد. این پارچه‌های آستری پرده جنس ضخیمی دارند و اکثرا از جنس پلی استر تولید می‌شوند و در صورتی که جنس مرغوب آن خریداری شود طول عمر پرده را در برابر نور تخریب کننده خورشید بالا خواهد برد.

4-در بعضی از منازل پنجره‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در صورت نبود پرده یا نازک بودن آن ممکن است نور آفتاب برروی فرش، مبلمان، کمد و دیگر لوازم محیط بتابد و باعث سریعتر خراب شدن آن‌ها شود. بنابراین استفاده از آستری پرده بهترین گزینه برای جلوگیری از خرابی اجسام در برابر نور خورشید می‌باشد.

5- درصورتی که دوست دارید پنجره خود را باز کنید ولی ورود گرد، غبار و دود این اجازه رو به شما نمی‌دهد با استفاده از آستری پرده می‌توانید از کثیف شدن لوازم منزل خود بخصوص پرده اصلی جلوگیری نمایید، همچنین اگر که پرده شما از نوع پرده رومن  یا پرده مدرن باشد، باز کردن و نصب آن دشوار خواهد بود و یا هزینه شستشوی پرده شما توسط خشکشویی بالا خواهد رفت.

نکته قابل توجه این است که آستری پرده به دلیل جنس پلی استری که دارد و بدون نیاز بودن به اتو به راحتی می‌توانید آن را باز و درون لباسشویی بشورید.

6- برای جلوگیری از هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی در فصول مختلف می‌توان از آستری استفاده نمود تا در فصل زمستان از خروج هوای گرم به مجیط بیرونی منزل توسط درز پنجره‌ها و در فصل تابستان از خروج هوای خنک کولر به محیط بیرون از منزل و ورود هوای گرم به داخل منزل جلوگیری نماید.

انواع آستری پرده

خوب است بدانید که علاوه بر دلایل فوق برای استفاده از آستری پرده، فروشندگان پرده بر این باورند  وقتی پرده‌ای بدون پارچه آستری باشد اگر نور پشت پنجره زیاد باشد و یا آفتاب به طور مستقیم به پنجره بتابد پرده جلوه زیبایی به محیط نخواهد داد و زیبایی پرده به چشم نخواهد آمد.

انواع آستری پشت پرده

زیر پرده‌ای‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند که در ادامه 4 نوع از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

زیر پرده‌ای فلامنت

این نوع آستری بسیار بی کیفیت و کم ارزش بوده و مقدار کمی یا اصلا ماده ضد uv‌ ندارد بنابراین  سعی می‌شود از این نوع آستری در صنف تزئینات داخلی برای پرده استفاده نشود و بیشتر برای داخل متکا یا بالشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تیم پردکور یکی از تولید کنندگان پرده، استفاده از این زیر پرده‌ای را توصیه نمی‌کند.

آستر تابیده

یکی از پارچه‌های آستری محبوب، میان پرده‌ فروشان که بسیار آن را توصیه می‌کنند پارچه آستری تابیده می‌باشد این آستری دارای ضخامتی مناسب و کیفیتی بالاست همچنین دارای برند‌هایی چون کارن تکس، الگانت، بریلنت و دیگر برند‌های متفرقه را دارا می‌باشد.

ساتن پشت پرده ای

بهترین نوع زیر پرده نسبت به دیگر زیر پرده‌ای ها آستری ساتن می‌باشد. این زیر پرده به دلیل ضخامت بالا در قسمت‌هایی که نور بسیار زیاد و مستقیم می‌تابد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آستر بلک اوت

پرده بلک اوت یکی از انواع آستری‌‌ها می‌باشد به طوری که اگر پرده اصلی 40 الی 50 درصد ورود نور خورشید را به داخل بگیرد این آستری 80 الی 90 درصد از ورود نور جلوگیری می‌کند و بسیار مناسب برای پرده اتاق خواب ‌ها یا سالن‌های کنفرانس می‌باشد.

آستر پرده بلک اوت

آستری پرده شید

نوع آخر این نوع آستری ها، پرده شید است که کمی با سایر آستری‌ها متفات می‌باشد ولی همان کاربرد را داراست. در پرده شید‌ها نوع دبل شید یا شب و روز به این صورت می‌باشد که برخلاف شید تکی از دو لایه تور و پارچه تشکیل شده‌ است. در این نوع از پرده عموما لایه پارچه‌ای یا آستر، ضخامت بیشتری دارد و می‌تواند نور خورشید را به‌طور کامل کنترل کند.

سخن آخر

حال که دانستید زیر پرده چیست و چه کاربرد‌‌هایی دارد به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا پرده مورد استفاده در منزل یا محل کارتان به پشت پرده‌ای یا آستری پرده نیاز دارد یا خیر.همچنین برای تهیه یک آستری پرده خوب با جنس مرغوب می‌توانید به سایت پردکور مراجعه نمایید.

SEO WS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را بنویسید
ایمیل معتبری وارد کنید
با تشکر دیدگاه شما ثبت شد و بعد از تایید به صورت عمومی نمایش داده می شود.

دیدگاه ثبت شده ( 0)

دیدگاهی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید